03 February 2012

Selamat Menyambut MaulidurRasul 1433H


Info SemasaOleh: ustaznik

"Ku Damba Cintamu Ya RasulullahSempena kedatangan MaulidurRasul 1433H kali, saya kongsikan dengan pembaca sekalian rakaman ulasan buku saya mengenai kecintaan kepada Nabi SAW yang diterbitkan pada tahun 2011. Mudah-mudahan bermanfaat buat semua.

‘Ku Damba Cintamu Ya Rasulullah’ sempat didiskusi dan dibentangkan di beberapa buah masjid dan pejabat sekitar kawasan saya pada tahun 2011 yang lepas.

Bagi mereka yang ingin mengikutinya, saya rakamkan kuliah ini yang saya buat di sebuah agensi kerajaan: tulis buku, kenali Nabi (160)3 tahap cinta Nabi (149)maqam Ihsan (146). Ulasannya tidak jauh berbeza dengan ulasan di tempat lain. Kalau ada sedikit perbezaan, diskusi yang dibuat di Masjid Mizan, Kerteh dengan ulasan oleh Ustaz Hishamudin.

(kemaskini: komen terhadap buku ini boleh dibuat di sini)

3 perkara, sesiapa yang terdapat padanya 3 perkara ini dalam dirinya, beliau akan merasai kemanisan iman: Ia menjadikan Allah dan Rasul lebih dikasihi dari yang lain, tidak mengasihi seseorang kecuali kerana Allah, ia benci kembali kepada kekufuran setelah Allah menyelamatkannya sebagaimana ia benci dilontarkan ke dalam api neraka.’ Bukhari dan Muslim

Banyak puji-pujian terhadap Nabi SAW oleh ulama dan pujangga Islam. Dimanifestasikan dalam bentuk burdah, qasidah, syair, nasyid dan lain-lain. Di antaranya, syair ringkas di bawah:

Dalamilah rasa rindu dengan mengikut kekasih (Nabi Muhammad SAW),

Agar tercapailah buatmu pendampingan diri dengan Tuhan yang memperkenankan,
Di lubuk hati duduklah bersendirian,
Kepada Tuhanmu berhijrahlah dengan keredhaan,
Kemuliaan muslim mengingati Junjungan,
Kehebatan diri muslim mengingati Nabi pilihan.
(Pujangga Islam)

‘Apa sahaja yang dikatakan orang mengenai Nabi, tapi itu hanya satu juzuk dan cebisan tentang dirinya,
Allah jua yang mengetahui insan pilihanNya, segala pujian hanya berlegar di tepian.
(Penyair" 

No comments: